Dobrze napisane CV, czyli sprofilowane pod obszar aktywności firmy, to z pewnością „połowa sukcesu” oraz klucz do bram wymarzonej kariery zawodowej. Jednak nie zastąpi ono osobistego kontaktu z przyszłym pracodawcą. Najważniejszym zadaniem kandydata jest więc potwierdzenie informacji zawartych w CV podczas rozmowy kwalifikacyjnej, dlatego warto poświecić czas na przygotowanie się do pierwszego spotkania z rekruterem, podczas którego zweryfikuje on, czy rzeczywiście nadajemy się do pracy na wybranym stanowisku.

O co pytają rekruterzy/pracodawcy?

W zależności od specyfiki stanowiska, na które aplikujemy warto pamiętać przede wszystkim o przygotowaniu merytorycznym. Jednak istnieje grupa pytań, których możemy spodziewać się niezależnie od profilu działalności firmy.

  • Czy mógłbyś powiedzieć coś o sobie?

Pytanie z pozoru niewinne, proste i wydawać by się mogło - zadane „na rozgrzewkę”. Nic bardziej mylnego. Tak postawione pytanie stwarza doskonałą okazję do zaprezentowania się w kontekście predyspozycji do wykonywania obowiązków na nowym stanowisku pracy. Pracodawca niekoniecznie będzie zainteresowany historią życia kandydata, tym, czy kocha zwierzęta i jaki gatunek muzyki preferuje. Za to z pewnością zainteresuje go fakt, że w chwili obecnej uczestniczy w specjalistycznym szkoleniu, rok temu pracował nad dużym projektem, a dwa lata temu ukończył studia kierunkowe. Warto pamiętać, że odpowiedź na tak postawione pytanie powinna być skoncentrowana się na faktach: doświadczeniach i umiejętnościach, które są wymagane przez przyszłego pracodawcę.

  • Co wiesz o firmie?

W tym miejscu trzeba zaznaczyć, że nie posiadając wiedzy na temat profilu działalności firmy lepiej nie wybierać się na rozmowę kwalifikacyjną. Istotnym elementem jest rozumienie misji i celów oraz umiejętność wykazania, że są one tożsame z naszymi przekonaniami i dążeniami. Warto wiedzieć, kiedy firma powstała, jaka jest jej wizja oraz idea biznesowa, jakie zrealizowała inwestycje lub jakie najnowsze produkty oferuje. Dzięki wyeksponowaniu wiedzy w tym zakresie pracodawca będzie miał pewność, że nasza kandydatura nie jest przypadkowa.

  • Dlaczego chcesz podjąć tę pracę?

Pracodawcy poszukują ludzi, którzy są pasjonatami w obszarze profilu działalności firmy, dlatego warto dobrze przygotować odpowiedź na tak postawione pytanie. Od czego zacząć? Niezbędnym krokiem jest identyfikacja kluczowych czynników, które zadecydowały o tym, że Twoim zdaniem stanowisko pracy stworzone jest wprost dla Ciebie. Na przykład, jeśli czerpiesz satysfakcję z relacji międzyludzkich i lubisz pomagać innym w rozwiązywaniu problemów - może to stanowić świetny argument w przypadku ubiegania się o pracę na stanowisku konsultanta lub pracownika obsługi klienta. W przypadku firm realizujących duże projekty warto podkreślić ich doniosłość oraz posłużyć się argumentem, że chcemy stać się częścią zespołu, który zajmuje się „wielkimi” rzeczami.

  • Dlaczego powinniśmy zatrudnić właśnie Ciebie?

Jeśli usłyszysz tak sformułowane pytanie, nie wahaj się w tym miejscu „zareklamować” swoich umiejętności. Dobrze sformułowana i uzasadniona odpowiedź może dostarczyć rekruterowi informacji o Twoim podejściu do pracy: determinacji w osiąganiu rezultatów, czyli nastawieniu na cel - a nie tylko na wykonywanie obowiązków, elastyczności w zakresie współpracy w zespole oraz umiejętności dostosowania się do kultury firmy i - co najważniejsze - o umiejętności perspektywicznego postrzegania własnej przyszłości w firmie (na przykład w kontekście samodoskonalenia). Być może na tym etapie rekruter zapyta Cię o to, jak widzisz siebie w firmie za pięć lat…

  • Jakie są Twoje największe atuty zawodowe?

Opisując swoje atuty zawodowe trzeba pamiętać, by koncentrować się na faktach, a nie na tym, co być może chciałby usłyszeć przyszły pracodawca. Głównie dlatego, że wyobrażenia o nas samych, szczególnie te, które nie pokrywają się z rzeczywistością zostaną zweryfikowane  w ciągu pierwszych tygodni pracy.  Wybierz argumenty istotne i specyficzne, czyli takie, które pozostają w relacji ze stanowiskiem, o które się ubiegasz. Jeśli więc chcesz pracować jako manager, Twoim atutem będzie umiejętność planowania pracy, delegowania uprawnień, rozliczania zadań, umiejętność współpracy i budowania relacji, a także umiejętność motywowania podwładnych do pracy.

  • Jakie są Twoje słabe strony?

Pytanie trudne oraz wymagające strategicznego sformułowania odpowiedzi. Po pierwsze, kandydat ubiegający się o pracę chce zaprezentować się w jak najlepszym świetle, więc opisywanie wad i słabości stoi w sprzeczności z takim zamierzeniem. Z drugiej zaś strony stwierdzenie: Nie posiadam słabych stron, jestem naprawdę doskonały! nie wzbudzi zaufania rekrutera. Poza tym, może świadczyć o braku autorefleksji lub… nieuczciwości. Istotne jest więc zachowanie równowagi. Jeśli - na przykład - kandydat posiada problem w kontekście wystąpień publicznych, przekazując taką informację powinien podkreślić, że w związku z tym rozpoczął uczestnictwo w szkoleniach podnoszących kompetencje w tym zakresie. Tak sformułowana wypowiedź wskazuje, że pomimo istnienia problemu, kandydat wykazuje aktywność w dążeniu do pokonywania barier. Omawianie słabych stron może stać się pretekstem do wyeksponowania mocnych stron kandydata.

  • Jakie są Twoje największe osiągnięcia zawodowe?

Jeśli w poprzednim miejscu pracy zarządzałeś procesem fakturowania spróbuj określić, jakie było Twoje działanie oraz jaki był jego wynik. Na przykład: usprawniłeś proces fakturowania w taki sposób, że Twój zespół wystawiał o 30 faktur więcej w każdym miesiącu, z mniejszą liczbą błędów o 19%. Wskazywane przez kandydata osiągnięcia zawodowe powinny być przedstawione w sposób konkretny i precyzyjny.

  • Dlaczego odszedłeś (chcesz odejść) z dotychczasowej firmy?

Można niemalże mieć pewność, że zostaniesz poproszony o wyjaśnienie tej kwestii. Ważne, by unikać wszelkich negatywnych komentarzy w stosunku do byłego pracodawcy. Narzekając, niczego nie zyskasz, za to na pewno zrobisz niekorzystne wrażenie na rekruterze. Warto budować wypowiedź na podstawie walorów poprzedniego miejsca zatrudnienia. Podkreślając, że dzięki cennemu doświadczeniu zawodowemu, jakie zdobyłeś u poprzedniego pracodawcy jesteś gotów podjąć nowe wyzwanie będziesz postrzegany, jako osoba ambitna.

Jeśli zostałeś zwolniony, a przyszły pracodawca zapyta o przyczyny, warto być uczciwym. Przede wszystkim dlatego, że w prosty sposób może ustalić powód Twojego zwolnienia. Zapewne wcześniejsze doświadczenia zawodowe skłaniają do autorefleksji i w kolejnym miejscu zatrudnienia nie będą popełniane podobne błędy.

  • Jakie są Twoje oczekiwania finansowe?

Wyceniaj swoje doświadczenie, wykształcenie i umiejętności, jednak pokaż, że jesteś elastyczny. Świadomość wartości własnych umiejętności jest atutem, jednak warto zakomunikować rekruterowi gotowość do negocjacji. Być może będą to pierwsze udane negocjacje, które zaprocentują zatrudnieniem na stanowisku o które się ubiegamy.

  • Czy masz jakieś pytania do nas?

Oczywiście! Wykaż zainteresowanie działalnością firmy, zapytaj o plan rozwoju, o nowe produkty, o liczebność zespołów. W tym miejscu masz również możliwość pozyskania informacji istotnych dla zweryfikowania własnej decyzji o podjęciu zatrudnienia w danej firmie. Wprawdzie rozmowa kwalifikacyjna służy weryfikacji kandydata, jednak Ty również masz możliwość zrewidowania własnych wyobrażeń na temat przyszłego stanowiska pracy.

 

Błędy popełniane przez kandydatów do pracy

Błędy popełniane są już na etapie tworzenia CV. Są to błędy ortograficzne, gramatyczne lub też zamieszczenie zdjęć, tzw. selfie, „koloryzowanie” oraz podawanie w CV nieaktualnych lub niespójnych informacji. Grzechem głównym jest także spóźnianie się na rozmowę kwalifikacyjną lub przerywanie aktualnie trwającej rozmowy w celu zakomunikowania rekruterowi swojego przybycia. Równie niestosowanym zachowaniem jest ubiór nieadekwatny do okoliczności - na rozmowę kwalifikacyjną należy ubrać się zgodnie z dress codem obowiązującym w danej branży. Także „nieświeży” wygląd, włosy w nieładzie, zapach papierosów i uczestniczenie w rozmowie w odzieży wierzchniej dyskwalifikują kandydata. Niemile widziane jest również pasywne uczestniczenie w rozmowie - zdawkowe lub niekonkretne odpowiedzi na pytania rekrutera.

Autorka: Marzena Szymków-Gac - coach, mediator, doktorantka 

Banner TYSKIE - REKLAMA
JWOODESIGN-designerskie-meble
Banner PROJEKTPLUSARCHITEKCI
Baner_Meble_Hubertus

Używamy Cookie

Ta strona używa cookie
zgodnie z ustawieniami
Twojej przeglądarki.
Czytaj więcej

Wyrażasz zgodę?

TAK
NIE