Każdy z nas pamięta swoje codzienne wyjścia do szkoły, kiedy tuż przed łóżkiem – tak żeby nie przegapić – cierpliwie czekał zestaw ubrań, przygotowany przez mamę. Nikomu z nas nie przyszło do głowy, żeby dyskutować na temat koloru sukienki, długości rękawa, czy wzoru skarpetek.

Czy to właśnie gotowe outfity ukształtowały nasz zmysł estetyczny? Oczywiście istnieją osoby, które nadal dobierają strój pod czujnym okiem mamy, jednak w większości, to podczas zderzenia się z gotowym głosić krytykę społeczeństwem, wyrabiamy własną ‘świadomość marki’, jaką jest nasz wizerunek.

 

Na wstępie należy pamiętać, że każdy z nas – bez wyjątku! – posiada własny image. Zapewne stojąc na ulicy czy przystanku, trudno wierzyć temu twierdzeniu, lecz nawet lekko zataczający się pan, który w lecie ma na sobie trzy warstwy dziurawych kurtek, sygnalizuje coś swoim wyglądem. Zadaj sobie pytanie – gdybyś zgubił się w nieznanym ci mieście, wolałbyś zapytać o drogę rosłego mężczyzny, który nie ma potrzeby używania grzebienia, czy pani w trampach, która niestrudzona niesie dwie siatki z zakupami? To właśnie ubiór, zachowanie i własne przekonanie, są wartościami wpływającymi na nasz odbiór zewnętrzny. To co widzą ludzie, to mieszanka czynników stałych i zmiennych. Nasza uroda, temperament, gesty i mimika, mogą wynikać z cech dziedziczenia. Jednak sposób ubioru lub popularne przynależenie do wybranej subkultury, jest wynikiem własnego i świadomego wyboru, które w każdej chwili może ulec zmianie.

 

Nasza mama, to uosobiony czynnik zmienny, który w okresie dojrzewania, jest zastępowany przez znajomych, współpracowników, czy ikony mody. Dlaczego ubrania odgrywają tak istotną rolę? Zastanów się, czy ty sam, siedząc na szkoleniu, w ocenie nad jego atrakcyjnością merytoryczną, czekasz przynajmniej do połowy wykładu, aby ocenić przygotowanie szkoleniowca, czy już na początku określasz swoje zainteresowanie, przyglądając się uważnie ubraniom i gestykulacji głównej osoby. 

Dlaczego w dobie dzisiejszych czasów, emotikonki, snapchat i inne ‘wizualne’ nośniki, cieszą się taką popularnością? Jednym z wyznaczników, jest rzeczywiście szybszy przekaz informacji, jednak głównym wyróżnikiem tego fenomenu, jest nasze wzrokowe odbieranie wszystkiego co nas otacza. Nadal panujący stereotyp ‘mężczyzny wzrokowca’, jest powoli obalany przez same kobiety, które przyznają, że wystarczy jedno spojrzenie na poznaną – lub nawet i nie! – osobę, aby ocenić szanse na nawiązanie z nią porozumienia. Badania potwierdzają, że to w ciągu 3 pierwszych sekund od poznania, określamy swoje zdanie i nastawienie w stosunku co do nowopoznanego człowieka. 

Trafne współgranie naszych wewnętrznych przekonań i zewnętrznego wizerunku, jest najlepszym startem w naszej karierze zawodowej. Przed podjęciem współpracy z jakąkolwiek firmą, powinieneś zorientować się, jaka panuje w niej kultura organizacyjna. W powiązaniu ze stylem, wyróżniamy dwa modele działania instytucji:

                                                            ↙                                                                     ↘


                                              Konserwatywność:                                                 Kreatywność:


                                                   - tradycja                                                      - innowacyjność
                                        - popieranie statusu quo                                            - luźna struktura
                                               - sztywne zasady                                                     - zmian 

W poszczególnych zawodach, panowanie konserwatywności, pomimo zamiłowania do kreatywnego schematu, nie może dziwić. Wyobraźmy sobie sędziego, który nie przestrzega zasad i według własnego sumienia i ludzkich zachcianek, zmienia system kar. Co innego w przypadku sprzedawcy, który powinien wręcz modyfikować zasady marketingu, aby jak najlepiej dopasować się do zmieniających się potrzeb konsumenta. Jeżeli twoje wewnętrzne przekonania wpasowują się w zachowania konserwatywne, prawdopodobnie będziesz dobrze wykonywał swoje podstawowe obowiązki w pracy, która wymaga postawy kreatywnej, jednak rzadko kiedy będziesz miał możliwość oraz chęci ‘popisania się’ dodatkowymi umiejętnościami, które są drogą do szybkiego awansu a przede wszystkim do bycia zauważonym w firmie. 

Przepis na sukces? 

„Rób to co kochasz”. Okazuje się, że nie jest to pusty frazes, który powtarzany przez wszystkich freelancerów stracił jakąkolwiek wartość. Aby uporządkować zewnętrzny wizerunek, na pierwszym miejscu trzeba zrozumieć jaki mamy charakter, wewnętrzne przekonania i wartości. Czy jesteśmy ukierunkowani na ludzi, działanie czy idee. Określ czy dobrze czujesz się w roli przywódcy/przedstawiciela, czy wybierasz bezpieczne i wygodne tło. 

Bądź dobrym sprzedawcą!

Podobnie jak wybitny dealer samochodowy, który osiąga imponujące wyniki w sprzedaży nietaniego asortymentu, musisz poznać siebie od środka, znać najmniejszy detal, swoje zachowanie w każdej sytuacji – nie tylko tej wygodnej i znanej, ale i tej ekstremalnej. Sprzedawca może być wiarygodny jedynie wtedy, kiedy sam doskonale zna produkt i jest przekonany o jego niezawodności a przede wszystkim wyjątkowości.

Twój zewnętrzny styl, ma być reklamą, która hipnotyzująco zachęca do kupna i poznania ciebie.

 

Autorka: Arletta Kiełkowska

o180 Kreatywnie Pozytywnie - Agencja Reklamowa
Banner PROJEKTPLUSARCHITEKCI
Baner_Meble_Hubertus

Używamy Cookie

Ta strona używa cookie
zgodnie z ustawieniami
Twojej przeglądarki.
Czytaj więcej

Wyrażasz zgodę?

TAK
NIE